Toimintamme laajentuu Pirkkalassa ja Vesivehmaalla, ja mahdollisuudet vain monipuolistuvat 2020! Malmillakin edelleen lennetään 2020!

(Päivitetty 15.2.2020 Helsingin Sanomien uutisoitua samana päivänä kuinka käräjäoikeuden välipäätöksen mukaan ”Helsingin kaupunki ei saa häätää ilmailijoita Malmilta, ennen kuin on pidetty varsinainen oikeudenkäynti Malmin kohtalosta”. Taustalla on käräjäoikeuden ratkottavana oleva riita oleellisimmilta osiltaan siitä, saako Malmin kenttäyhdistys eli lentopaikan pitäjä jatkaa lentopaikan maa-alueen vuokraamista vai ei. Aeropole ei ole riidan osapuoli, joskin seuraamme aktiivisesti tilannetta lähinnä median välityksellä, onhan Malmi ollut tärkeä tukikohtamme alusta alkaen. Ymmärryksemme mukaan tilanne voi kestää kuukausia tai jopa vuodenkin, minä aikana lentotoiminta ja täysipainoinen kouluttautuminen Malmilla on vielä mahdollista.)

Aeropole harjoittaa lentokoulutustoimintaa liki kymmenellä paikkakunnalla jo nykyiselläänkin, ja vaikka lentotoiminnan loppuminen Malmilla 2020 tai 2021 aiheuttaakin suuria muutoksia kotimaan toimintoihimme ja tuo merkittäviä lisäkustannuksia, jatkamme lentokoulutusta sen täydessä laajudessaan koti-Suomessa, pikemminkin vain kasvaen vastaten vahvaan kotimaisen kysyntään. Muutos ei toki tule meillekään yllätyksenä, ja jo useamman vuoden olemme määrätietoisesti rakentaneet toimipisteverkostoamme, joka näin pääsee oikeuksiinsa. Vahvistamme merkittävästi toimintaamme Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja uutena lisänä toimipaikkoihimme meille valmistuu huhtikuussa 2020  oma mittavan kokoinen, niin peruslentokoulutuksen kuin huoltotoiminnankin tarpeet täyttävä monitoimihalli Lahti-Vesivehmaan lentokentälle. Tampere-Pirkkalassa laajennamme tilojamme Terminaali 2:ssa. Hallinnollinen pääkonttorimme on siirtynyt Vantaan Aviapolikseen, missä meillä jo entuudestaan on simulaattorikoulutuskeskuksemme aivan juna-aseman vieressä. Helsinki-Vantaalla suorittanemme tulevaisuudessa nykyistä enemmän lentoja koulutuksen edistyneemmässä vaiheessa. Kohonneiden kustannusten aiheuttamat muutokset asiakashinnoissa pyrimme pitämään mahdollisimman maltillisina.

Toimimme jatkossakin niin lähellä pääkaupunkiseudun asiakaskuntaa, kuin mitä harjoittamamme laajuinen lentokoulutus vain sallii. Vertailussa lähikenttien välillä jouduimme sulkemaan Nummelan ja Hyvinkään pois niiden ahtauden, puutteellisen infrastruktuurin ja ympäristön asettamien rajoitusten vuoksi. Lahti-Vesivehmaalle on vain reilun tunnin ajomatka pääkaupunkiseudulta, ja kenttä tarjoaa meille hyvät kasvun mahdollisuudet — samoin kuin tietenkin myös kehittymishaluinen ja mittarilentotoiminnan hyvin mahdollistava Tampere-Pirkkala.

Nyt kurssinsa aloittavat uudet asiakkaat saavat edelleen aloittaa opintonsa Helsingissä, eikä teoriaopintojen suorittamiseksi tarvitse jatkossakaan lähteä pääkaupunkiseudulta. Käytännön lentokoulutus on vielä keväällä 2020 mahdollista ja uudetkin asiakkaamme voivat vielä toistaiseksi aloittaa lentämisen Helsinki-Malmilla, olkoonkin että Malmin tulevaisuus on vaakalaudalla. Järjestämme kullekin Diamond Cadet- eli ammattiopintolinjamme asiakkaalle yksilöllisesti opintosuunnitelman siten, että asiakkaamme välttävät enemmät paikkakunnan vaihdokset. Käytännössä koko koulutus, mukaan lukien myös teoriaopiskelu, on jo nyt mahdollista suorittaa Tampere-Pirkkalasta käsin, vaatien vain hyvin lyhyen yksilöllisesti aikataulutettavan opintojakson Helsinki-Vantaalla. Toisaalta pääkaupunkiseudun Diamond Cadet -asiakkaiden ei tarvitse muuttaa Pirkanmaalle ennen syksyä 2020. (Kenenkään emme edelleenkään edellytä muuttavan, mutta täysipäiväisille Diamond Cadet -asiakkaillemme suosittelemme opiskeluasunnon hankkimista Pirkanmaalta tai Vesivehmaalta erikseen sovittavassa vaiheessa kunkin elämäntilanteen ja opiskelurytmin mukaan sen jälkeen kun Malmin kohtalo selviää.) Halukkaiden on mahdollista myös suorittaa Diamond Cadet -opintojen ensimmäinen vuosi Jyväskylä-Tikkakoskella jo nyt, ja sama mahdollisuus avautuu Lahti-Vesivehmaalle kevättalvella 2020. Kuopiota käytämme vain tapauskohtaisesti.

Suosittelemme joka tapauksessa asiakkaillemme lyhyttä n. 2-4 viikon opintojaksoa ulkomaisessa toimipisteessämme joko Tanskassa (Aalborg, Roskilde) tai Ranskassa (Avignon, Cannes), mikä edesauttaa lentokoulutuksen etenemistä talviaikaan. Tänäkin talvena matkaan lähtee parisenkymmentä Diamond Cadet -asiakasta, jotka saavat ulkomailla lentämisestä arvokkaan kokemuslisän.

Yhteenvetona tarjoamme v. 2020 alusta alkaen kotimaisen kouluttautumismahdollisuuden pääasiallisesti seuraavilla paikkakunnilla — Malmin sulkemisen aikaiset siirtymäjärjestelyt sovimme tapauskohtaisesti kun sen aika tulee:

  • Diamond Cadet -ohjelman ensimmäinen vuosi sekä kaikki moduulimuotoinen LAPL/PPL/NF-koulutus, niin teoriat kuin lennotkin (valitse yksi tai halutessasi vaikka useampikin):
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Helsinki-Malmi (lentotoiminnan osalta niin kauan kuin se on käytännössä mahdollista)
  • Diamond Cadet -ohjelman toinen (viimeinen) vuosi sekä kaikki moduulimuotoinen IR/CPL/MEP-koulutus, niin teoriat kuin lennotkin:
    • Tampere-Pirkkala (varaudu yhteen muutaman päivän ja toiseen n. parin viikon mittaiseen intensiivisessioon Helsinki-Vantaalla)
    • Helsinki-Malmi (lentotoiminnan osalta niin kauan kuin se on käytännössä mahdollista)
  • Kaikki teoriaopinnot on myös mahdollista suorittaa pääkaupunkiseudulla (vielä toistaiseksi Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaan Aviapolis). Halutessasi voit osittaa teoriaopintosi pääkaupunkiseudun sekä ym. paikkojen tarjontaan — etäopiskelumallimme ansiosta PPL-vaiheessa läsnäolovaatimus on vain neljä (4) erillistä lauantaipäivää 3-6 kk jaksolla ja IR/CPL/ATPL/MEP-opintojenkin osalta vain kolme (3) erillistä viikkoa 4-8 kk (IR) tai 6-12 kk (CPL, ATPL) jaksolle sovitettuina.

Jos muutokset askarruttavat, ota rohkeasti yhteyttä niin keskustellaan, millainen koulutussuunnitelma olisi Sinulle mielekkän, missä asutkin!

Yksittäisen moduulikurssiasiakkaan näkökulmasta sama voidaan esittää seuraavina mahdollisuuksina v. 2020 alkaen. Varatumisemme muutokseen tarkoittaa siis suurempaa valinnanmahdollisuutta löytää Sinua lähellä oleva koulutuspaikkakunta!

  • LAPL- ja PPL-teoriat etäopiskeluna; läsnäolojaksot ovat tarjolla kaikissa seuraavissa (neljä (4) erillistä lauantaipäivää, vaikka eri paikkakunnilla):
    • Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaa (Aviapolis)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa (alk. toisella vuosineljänneksellä 2020)
    • Aalborg, Tanska
    • Myös aktiivisella skype-osallistumisella voi läsnäolovaatimuksen täyttää, mutta suosittelemme tulemaan paikan päälle! Tietyt kokeet (min. 1+1 pv) on kuitenkin tehtävä valvottuina.
  • LAPL- ja PPL-lento-osuus on tarjolla kaikissa seuraavissa:
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
    • Avignon, Ranska
  • NF (yölentomoduuli, noin 1 viikko, josta teoria 1 pv):
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Kuopio-Rissala leirityyppisesti pari kertaa vuodessa
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
    • Avignon, Ranska
  • Ns. tiimankeräysmahdollisuus (hour building) ja lentokoneidemme vuokraus ylipäänsä:
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Turku (vielä varauksin, ei Diamond-kalustoa)
    • Helsinki-Vantaa (DA42NG, varauksin)
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
    • Avignon, Ranska
  • IR/CPL/ATPL-teoriat (IR ja ATPL sis. PBN-osion):
    • Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaa (Aviapolis)
    • Tampere-Pirkkala
    • Myös aktiivisella skype-osallistumisella voi läsnäolovaatimuksen täyttää, mutta suosittelemme tulemaan paikan päälle! Tietyt kokeet (min. 3+3 pv) on kuitenkin tehtävä valvottuina.
  • IR- eli mittarilentomoduuli, sis. PBN-osion (50 h, joista max 35 simulaattorissa):
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala, joskin hinnan pitää alempana ja oppimistuloksia parantaa simulaattorimme käyttö Helsinki-Vantaalla (min. 2 + 8 pv); pyrimme simulaattorimahdollisuuden tarjoamaan pian myös Pirkkalassa.
    • Helsinki-Vantaa vaatien kuitenkin 15 lentotuntia eli mieluummin kaikki Malmilta tai Pirkkalasta käsin kuin Helsinki-Vantaalta (kalliimpi).
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
    • Avignon, Ranska
  • MEP- eli monimoottorikurssi, VFR-luokkakelpuutuskoulutus ml. teoriat (6 h DA42NG-lentokoneella):
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Helsinki-Vantaa (kalliimpi).
    • Aalborg, Tanska
  • MEP/IR- eli monimoottorimittarikurssi ym. luokkakelpuutuksen laajentamiseksi IFR-toimintaan (3 h sim + 2 h DA42NG-lentokoneella tai kaikki 5 h lentokoneella):
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala, joskin hinnan pitää alempana ja oppimistuloksia parantaa käynti simulaattorissamme Helsinki-Vantaalla (vain 1 pv!); pyrimme simulaattorimahdollisuuden tarjoamaan pian myös Pirkkalassa.
    • Helsinki-Vantaa, joskin hinnan pitää alempana yhden päivän käynti Malmilla tai Pirkkalassa (2 h oikealla lentokoneella) ja toinen päivä lentokoetta varten.
    • Aalborg, Tanska
  • CPL eli ansiolentäjän lupakirja (15 h IR:n haltijoille)
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
    • Avignon, Ranska